пятница, 4 августа 2017 г.

Правові аспекти заборони зооцирків.

Що таке зооцирки? 

Правові аспекти заборони

ЗооЦирк - це цирк з тваринами. Це видовищний публічно-розважальний захід з залученням тварин у якості артистів! Циркове мистецтво - стояння на голові, стрибки через вогонь тощо - це не властиве природі тварин явище, особливо для диких та екзотичних тварин, що як заручники у постійній напрузі та у стресі залежать від забаганок людини-власника. Це вигадка людини і її бажання бути повелителем на манежі - показувати зверхність та своє вміння побороти волю тварини та її природу.
Контакти (зоровий контакт та фізичний) з дикими тваринами на перший погляд можуть бути радісним новим досвідом, але вагомих наукових доказів ефективності розваг з дикими поневоленими тваринами в Україні поки не існує. Відвідувачі зооцирку, особливо діти, батьки яких витрачають гроші на отримання цього короткострокового захоплення від контакту з твариною, від споглядалок, як вона виходить на арену і виконує трюки, не просто кидають гроші на вітер, вони піддають себе і дитину ризику отримати травму або інфекцію. Психологічний ефект від контактування дітей з дикими небезпечними тваринами найчастіше є негативним ніж позитивним, що відкладає у новосформованій свідомості суперечливі емоції та враження. При цьому батьки вкладають грошові ресурси в галузь експлуатації тварин заради розваги - жорстокий процес, на кожного артиста з вушками та хвостиком припадає десяток загиблих, знівечиних особин з пожиттєвими хворобами психіки. Чи можуть такі тварини надати справжню уяву дитині про природу і про цінності, про гуманність та етику, про любов до живого та про гармонійні відносини між людиною і твариною?
     ЗооЦирк в першу чергу небезпечне явище. Дикі тварини у неволі завжди несуть небезпеку! На небезпеку наражаються глядачі та власники тварин, а також і самі тварини, що в непердбачуваних обставинах можуть стати об'єктом агресії.
До небезпечних тварин відносяться:
- хижаки: барси, гепарди, леопарди, леви, пуми, рисі, тигри, ягуари, россомахи, вовки, гієни і ведмеді;
- копитні: антилопи, бегемоти, бики і козли дикі, жирафи, лосі, олені, зебри, носороги і тапіри;
- хоботні і сумчасті: слони і кенгуру;
- мавпи: гамадрили, гібони, горили, макаки, ​​мавпи, орангутанги, шимпанзе, собакоголові;
- неповнозубі і гризуни: броненосці, лінивці, мурахоїди, бобри, водосвинки і дикобрази;
- ластоногі: моржі, морські леви і тюлені;
- хижі птахи: грифи, кондори, шуліки, орлан, орли, сови, соколи, сичі, пугачі і яструби;
- страусові: казуари, ему, нанду, африканський страус і великі папуги;
- плазуни: крокодили, удави і пітони довжиною понад два метри, отруйні змії.
Ступінь небезпеки тварини залежить від її величини, віку та умов утримання, дресури та використання. До небезпечних можуть бути віднесені й домашні та сільськогосподарські тварини
(відомості п. 8.2.3. Правила техніки безпеки і виробничої санітарії в циркових підприємствах (ПТБ - Цирк 77)

ЗооЦирк - явище застаріле і занходиться на етапі відмирання. Одразу позбутися такого явища не можливо, для цього потрібні роки та робота активістів, чиновників, юристів, власників тварин у спільному напрямку - забезпечити добробут тваринам, що потрапили у залежність від людини, вдосконалити благополуччя тварин шляхом реабілітаційних комплексних заходів, налагодити систему відповідальності власника та захист тварин на державному рівні.
Про регулювання діяльності зооцирку в правовому полі ще за радянських часів можна прочитати у ПТБ-Цирк-77. Правила техники безопасности и производственной санитарии в цирковых предприятиях ст. 5, 8, 10 - це радянські правила, що не втратили своєї актуальності. Информація про НПАОП 92.34-1.02-74: мінкультури СРСР 19.09.1974 http://sssr.regnews.org/doc/sq/ck-2.htm
«НПАОП 92.34-1.02-74 Правила техники безопасности и производственной санитарии в цирковых предприятиях (ПТБ - Цирк 77)» представлений в розділах Професійної нормативно-правової бібліотеки «НОРМАТИВ™ PRO».

Україна стала у ряд країн, які ввели заборону на зооциркову діяльність на своїй території.

Заборони мають різний характер і не завжди відповідають нашим очікуванням щодо дієвості та ефективності. Україна обмежила гастролі з дикми цирковими тваринами, що в свою чергу є етапом на шляху до загальнонаціональної заборони на використання усіх тварин у розвагах. Вектор України - це цирк без тварин і цей напрямок набирає обертів:
Уже сьогодні відповідно до підписаного президентом Закону 5119-1 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження гуманного ставлення до тварин" зооциркова діяльність має обмеження.
Трактування нововведеної норми щодо заборони на створення та діяльність пересувних звіринців, а саме "спеціально обладнані некапітальні споруди, тимчасові приміщення, транспорт, мобільні клітки, огорожі, інші пересувні конструкції, що використовуються закладами культури, цирками, пересувними цирками, гастрольними центрами та іншими особами для тримання і транспортування диких тварин з метою їх використання у цирковій, естрадній, розважальній діяльності (публічного і приватного характеру), а також для їх публічної демонстрації, залучення до показів, виставок, що не мають наукового значення": зооцирк з дикими тваринами в гастролях є забороненим явищем. Надання муніципальних та приватних територій під стаціонування цирку-шапіто з дикими тваринами - це сприяння порушенню законодавства України.

Зараз в Україні все більше людей прагнуть виказати своє незадоволення видовищами з використанням тварин у цирках. З'являються петиції на загальнонаціональну заборону або локальну - місцеву. 

В чому різниця?

     Локальна заборона - обмеження гастрольної діяльності суб'єктів підприємницької діяльності з тваринами на території міста. Відмова надання оренди територій для розташування фургонів з тваринами та манежів, що використовують тварин у публічних заходах. Така заборона є практикою багатьох міст, що оберігають свій благоустрій від неетичних шоу та порушення правопорядку суб'єктами господарювання - резидентами чи не резидентами країни. На цей момент саме таке обмеження не допустить у місто заборонену діяльність - пересувний звіринець з дикими тваринами, що є небезпечними з огляду правовпорядку, екології та етики. Це виключає заборону на підприємницьку діяльність (не регламентовану в Україні та без контролю) циркових манежів, але оберігає територіально гуманний клімат, не допускаючи у місто зооцирки. Простий спосіб обмежити доступ до заробітку тими, кого не може вгамувати загальноетична світова тенденція протистояння використання тварин у розважальних міроприємствах з правовою підтримкою відповідно до нововведення щодо заборони діяльності зооцирків у гастролях.
В правовому полі таке обмеження є можливим: рішення місцевого самоврядування обумовлює заборону і вносить в правила благоустрою таке обмеження на надання території міста під розташування мігрантів з фургонами, в яких утримують тварин у пересувних засобах.

Kein automatischer Alternativtext verfügbar.
Загальнонаціональна заборона - це комплекс правових важілів в законодавстві для припинення діяльності підприємців, що залучають тварин у видовищні заходи та мандрівки з гастролями. В той же час ці підприємці є власниками тварин, або орендаторами - тимчасовими користувачами об'єктом тваринного світу. На привеликий жаль в Україні не існує порядку набуття права власності на об`єкти тваринного світу та порядку передачі тварин у тимчасове користування, як і відсутні реальні механізми конфіскації тварин - позбуття права власності на об'єкт в момент фіксування жорстокого поводження, незаконності набуття, неналежного утримання тощо. Є механізм в судовому порядку довести необхідність позбуття права власності на тварину (інколи це займає певний час - навіть роки!!!!), але в той же час немає прописаного порядку конфіскації тварин, що переходять у власність держави. Держава не має господарських цілей утримувати своє майно і бути взірцем та прикладом гуманного ставлення до тварин у неволі, що страждають від хибного трактування відносин "людина-тварина" в минулому. Немає поки що законів на реабілітацію тварин. Усі прагнення ввести загальнонаціональну заборону на даний момент часу мало дієві, бо в країні немає механізму контролю за власниками тварин та впорядкованої реалізації майнового права на тварин згідно Конституції (ст.13) та Цивільного Кодексу України (ч.1 ст.180), "Про тваринний світ" ст. 5, 7. Особливий порядок придбання у приватну власність, користування і розпорядження встановлено на тварин, занесених до Червоної книги України та регламентується Законом України «Про Червону книгу України». Тварини, занесені до Червоної книги України, можуть бути предметом цивільного обороту лише у випадках та порядку, встановлених законом.
      Право власності на природні ресурси - це право володіти, користуватися і розпоряджатися ними на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України в інтересах як окремих осіб, так і суспільства в цілому.   
     Право власності Українського народу на природні ресурси знайшло свій розвиток у чинному законодавстві України. Це положення, зокрема, закріплене у Конституції, ЦК України, природоресурсових Кодексах (земельний, водний, лісовий, про надра) та поресурсових Законах ("Про рослинний світ", "Про тваринний світ", "Про атмосферне повітря", "Про природно-заповідний фонд"), а саме: ст. 4 Закону "Про охорону навколишнього природного середовища", а також ст. 6 Водного кодексу, ст. 6 Лісового кодексу, ст. 4 Кодексу України про надра тощо. На відміну від інших природоресурсових кодексів (законів) Закон "Про тваринний світ" не містить категоричного твердження про виключну власність Українського народу на об'єкти тваринного світу. І хоча у преамбулі до закону тваринний світ проголошується національним багатством України, в певних межах дозволяється право колективної та приватної власності на окремі об'єкти тваринного світу, а саме шодо свійських, диких, інших тварин.
В ЗУ "Про захист тварин від жорстокого поводження" в 2015 році з'явився пункт у ст.25: "Забороняється використання тварини у кориді, створення та діяльність пересувних звіринців, пересувних зоопарків та пересувних виставок диких тварин,..." в 2017 році трактування: "пересувний звіринець - спеціально обладнані некапітальні споруди, тимчасові приміщення, транспорт, мобільні клітки, огорожі, інші пересувні конструкції, що використовуються закладами культури, цирками, пересувними цирками, гастрольними центрами та іншими особами для тримання і транспортування диких тварин з метою їх використання у цирковій, естрадній, розважальній діяльності (публічного і приватного характеру), а також для їх публічної демонстрації, залучення до показів, виставок, що не мають наукового значення" - тобто зооциркова гастрольна діяльність під забороною створення та функціонування. Все це стосується правил поводження з тваринами, що використовуються у видовищних заходах, у спорті, при організації дозвілля. На даний момент гастролі з дикими тваринами під забороною. В той же час документ під назвою "Правила використання тварин у видовищних заходах" - наказ Мінагрополітики України від 13.10.2010 № 643 - це регламент розваг з тваринами, що містить ряд недієвих механізмів (дозвільна система не працює), ніяке відомство не бере на себе регулювання, контроль та нагляд - нормування відносин, що виникають у видовищних заходах між людиною та твариною, відсутній та не містить правових норм притягнення до відповідальності за порушення цих правил. Усі гастрольні заходи передбачають важкі і довгі мандрівки, а фургони на колесах з клітками та ящиками для тварин стають їхніми умовами утримання. Саме ці умови ніколи не відповідатимуть "Порядку та розведення диких тварин, які перебувають у стані неволі або в напіввільних умовах" №429  - підзаконний акт Мінекології від 30.09.2010.
       Висновок щодо можливості регуляторних механзмів на загальнонаціональну заборону можлива при наявності: 
  • органу виконавчої влади, що візьме на себе повноваження реалізовувати право валсності, вести реєстри тварин, що утримуються людиною з ціллю видовищних заходів тощо, вести реєстри власників тварин та оббігу тварин в межах країни та за її межами;
  •  контролюючого органу правопрядку для здійснення нагляду і контролю за власниками тварин, умовами утримання тварин та перевірки легальності надбання у власність, використання тварин для перевезення, публічних заходів, розведення тощо;
  • врегулювання гастрольної діяльності підприємців, що використовують тварин для видовищних заходів тощо;
  • правила видовищних заходів, що передюачають залучення тварин, з відповідними механізмами на обмеження діяльності, що не відповідає нормам - регламент розваг з тваринами (цирки, зоопарки, шоу, виставки, притравлі тощо);
  • повноваження органів правопорядку на конфіскацію тварин (відповідно до порядку конфіскації живого майна) згідно протоколу і свідчень жорстокого поводження, нелегального перевезення, неналежного утримання, порушення правил використання, відсутності права власності, ветеринарних сертифікатів тощо;
  • повноваження місцевого самоврядування в особі ветеринарного управління чи господарських об"єктів, що утримують тварин на території міста (зоопарк, притулок тощо) на утримання та опіку над твариною під час розслідування до моменту судових тяжб на визнання права власності за державою;
  • набуття органом виконавчої влади вести господарську діяльність з утримання тварин та їх реабілітації з виділенням коштів з бюджетів на таку діяльність;
  • адміністративні послуги территоріальних громад з надання послуг гастролерам, що привозять у міста тварин і тимчасово перетимують для публічних заходів - дозвільна система на використання чи порушення благоустрою міста відповідно до правил та плану розважальних заходів теритоіальних громад.
       Такі основні критерії для запуску заборони на загальнонаціональному рівні з гарантією її робочих механізмів.

Ваші запитання?
продовження буде....




Комментариев нет:

Отправить комментарий